Clinical endodontics

The Catholic University of the Sacred Heart, on behalf of the Faculty of Medicine and Surgery "A. Gemelli " establishes the second level international master's degree in Clinical Endodontics for the academic year 2019/20 and 2020/21.

The second level international master’s degree lasts for two academic years (1500 hours) and it provides 60 ECTS (European Credit Transfer System).

The aim of this program in Clinical Endodontics is to provide participants with the basic science of Endodontics trough advanced concepts in embriology, histology and pulp physiology. The students will attend lectures and practical training to achieve excellent skills in diagnosis, treatment plan and clinical practice about the most updated protocols in the endodontics field. Master’s students will be prepared to work together with other areas of dentistry, to conduct research and critical analysis of endodontic literature.

During workshops and training periods of the program, different systems for root canal preparation, filling techniques and gold standard of irrigation protocols will be deepened.

The program will also address complex endodontic cases, retreatment of failures, micro-surgical endodontics, recostruction of endodontically treated teeth and intentional replantation.

Education and Training activities include: traditional frontal lessons, alternative study (seminars, workshops, presentation and discussion of clinical cases, meetings and conferences with opinion leaders, preparation of lessons and conferences), participation in research projects, hands-on training and performance of clinical cases with specific characteristics and varying levels of difficulty.

The Catholic University of the Sacred Heart will issue a second level international master's degree certificate in Clinical Endodontics to graduates.

L’Università Cattolica del Sacro Cuore, per iniziativa della Facoltà di Medicina e chirurgia “A. Gemelli” istituisce, per l’anno accademico 2019/20 il Master internazionale (in lingua inglese) universitario di secondo livello in Clinical Endodontics.

Il Master internazionale universitario di secondo livello ha la durata di due anni accademici per complessivi 60 crediti, pari a 1500 ore.

Il Master ha lo scopo di fornire ai partecipanti nozioni avanzate riguardanti embriologia, istologia e fisiologia pulpare. Gli studenti del Master acquisiranno conoscenze sulla diagnosi, il piano di trattamento e sulla pratica clinica in campo endodontico. Inoltre verranno preparati alla collaborazione con le altre discipline odontoiatriche, impareranno la stesura del protocollo scientifico ed ad analizzare in modo critico la letteratura scientifica. Durante i workshop e i tirocini verranno insegnate differenti tecniche di alesaggio canalare, le più moderne tecniche di otturazione tridimensionale del canale radicolare e il gold standard dei protocolli di irrigazione. Nel programma verranno altresì trattati casi endodontici complessi, ritrattamenti canalari, micro-chirurgia endodontica, ricostruzioni di denti trattati endodonticamente e reimpianti intenzionali.

A coloro che avranno ultimato il percorso formativo previsto e superate le relative prove  di valutazione (con voto espresso in trentesimi) sarà rilasciato un titolo di Master Universitario Internazionale di secondo livello in Clinical Endodontic.